Friday, 31 May 2013

Manusia...Manusia..Manusia...BersahabtLah Dengan ALLAH..

Bersahabat dengan Allah bukanlah semudah sebutan.
Akan diuji dan diduga bertubi-tubi..
 Siapa yang sanggup dan tahan Siapakah yang sanggup menyerahkan jiwa raga Dan segala-galanya untuk teman yang tertinggi ini? 
Tidak ramai yang sanggup... Sebab itulah orang yang terpilih Menjadi teman Tuhan di dunia bukanlah sebarang orang Susah mereka Kesabaran mereka Pengorbanan mereka Adalah semaksima kemampuan seorang manusia
Golongan ini adalah pilihan Tuhan Bukan boleh diminta-minta Adapun bagi kita Kalau diakui sebagai hamba Itu sudah cukup besar dan sangat bermakna Cukuplah itu sebagai jaminan kita Terselamat dari azab api neraka... 

"Wahai Tuhanku, aku manusia lemah, namun Engkau tentukan kesusahan dan kepayahan buat aku sedangkan aku lemah dalam menanggungnya. Tidak mengapalah wahai Tuhan, aku berharap dengan keadaanku ini Engkau akan belas kasihan padaku dan membantu aku mengatasinya."


Friday, 26 April 2013

Jodoh

Andai kita memang dijodohkan ..
Apa pun halangannya kita pasti akan disatukan dalam pernikahan ..
Namun andai memang kita tidakdijodohkan apa pun usaha pastikan tiada hasilnya..

Ya Allah ,
Ajarkan aku mencintai dengan sederhana..
Ajarkan aku agar lebih pandai memendam cinta..
Ajarkan aku untuk lebih mencintai-Mu dan kekasih-Mu

Ya Allah,
jagalah aku dari dosa dunia..
Jagalah dia dari dosa cinta..

Aku mencintainya karena- Mu
Aku pun akan rela melepaskannya apabila Engkau kehendaki..
Dalam waktu yang panjang, terbit juga kasih sayang dari hatinya..
Keikhlasannya terserlah jua..

Alhadulillah, aku bersyukur kepada Mu Ya Allah kerana telah membukakan hatinya untuk menikahi aku...
Tidak sabar rasanya untuk menjalani bahtera bersamanya..bersama Calon Imamku yang diutuskan Oleh-NYA buatku...walaupun begitu banyak dugaan yang kau berikan..akhirnya KAU satukan kami jua Ya Allah.. Ya Allah, Aku bermohon kepada-MU agar permudahkanLah segala urusanku...


“Wahai Tuhanku, sesungguhnya waktu dhuha adalah waktu dhuha-Mu, keagungan adalah keagunan-Mu, keindahan adalah keindahan-Mu, kekuatan adalah kekuatan-Mu, penjagaan adalah penjagaan-Mu, Wahai Tuhanku, apabila rezekiku berada di atas langit maka turunkanlah, apabila berada di dalam bumi maka keluarkanlah, apabila sukar mudahkanlah, apabila haram sucikanlah, apabila jauh dekatkanlah dengan kebenaran dhuha-Mu, kekuasaan-Mu (Wahai Tuhanku), datangkanlah padaku apa yang Engkau datangkan kepada hamba-hambaMu yang soleh”.

Monday, 22 April 2013

LumRaH KeHiduPan


Kesedihan adalah satu fitrah yang Allah ciptakan kepada hambaNya.
Kadangkala kesedihan mampu membuat kita kembali kepadaNya, dan kadangkala juga kesedihan membawa kita jauh dariNya. Semuanya berlaku kerana izin Allah Ya Rabbul Izzati. Maka kemanakah tempat terbaik untuk kita mencurahkan kesedihan agar ia tidak menjadi perkara yang sia-sia?
Acap kali, manusia itu bersedih kerana perkara duniawi semata-mata. Apabila kita gagal dalam peperikasaan kita akan bersedih. Ketika putus cinta dengan sang kekasih kita akan bersedih. Hatta apabila kita kehilangan sesuatu yang kita sayangi, kita juga pasti akan bersedih. Persoalannya, wajarkah untuk kita bersedih semata-mata perkara dunia yang kelihatan besar di mata kita, sebenarnya terlalu kecil disisi Allah Azzawajalla.

Dalam sebuah Hadith Sahih disebutkan:
"Seandainya nilai dunia ini disisi Allah sama nilainya dengan sayap seekor nyamuk, nescaya Allah tidak akan memberi minum kepada orang kafir walau seteguk air pun."
Menurut Allah, dunia lebih tidak berharga dari sayap seekor nyamuk. Maka inilah hakikat sebenar nilai dan timbangan dunia ini disisi Allah. Lalu atas alasan apa untuk kita bersedih dan gelisah kerana hal dunia semata-mata?
Sheikhul Islam Ibnu Taimiyyah seorang ulama yang sangat masyur pernah mengatakan bahawa:
Mengingati Allah itu ibarat air kepada ikan, lihat keadaan ikan apabila berjauhan tanpa air.
dan Ibnu Qayyim Al Jauziyyah juga pernah mengatakan bahawa:
Di dalam hati manusia ada kesedihan dan tidak akan hilang kecuali gembira mengenali Allah.
Sakinah atau kebahagian adalah apabila anda merasa aman atas diri sendiri masa depan, keluarga dan kehidupan anda sendiri. Dan semua ini terhimpun dalam keimanan, redha terhadapa qadha' dan qadhar serta diiringi oleh sifat qana'ah dan sabar.
Oleh itu kita harus kembali kepada hakikat hidup yang sebenar, jadikanlah kesedihan itu sebagai ruang untuk kita meraih pahala daripadaNya dan bukannya kita lemparkan dan luahkan segala kesedihan kita semata-mata kerana dunia, kerana dunia ini terlalu kecil untuk ditangisi.


Monday, 25 March 2013

Cintaku Untukmu...



~Allah tidak memberi kesusahan seseorang hamba melainkan apa yang terdaya olehnya~
~(Surah Al-Baqarah,286)~

Haris seorang pemuda kampung yang dilahirkan tanpa ayah di sisi. Kini dia meningkat remaja. Usianya sudah menjangkau belasan tahun. Ibunya iaitu Puan Izzah yang selama ini berkorban jiwa dan keluarga demi untuk membesarkannya. Haris seorang anak tunggal. Kehidupan mereka tidak seperti jiran-jiran yang lain.

Terkadang air mata Haris menitis sendiri pabila melihat  anak-anak jirannya yang pulang dari sekolah sambil ditemani oleh ayah mereka tercinta.

“Mesti seronok kalau aku ada ayah. Kalau ayah ada sekarang aku pasti akan membantu setiap kerja ayah.” Bisik hati Haris

“Haris, kau buat apa termenung di luar pintu tu? Kau dah nak kahwin ke nak?” Gurau puan Izzah

“Owh.. Mak, terkejut Haris, takdela mak..Haris rindukan arwah abah..mak walau Haris tak pernah jumpa abah tapi Haris rasa abah sentiasa dekat sangat dengan kita kan mak?”

Puan Izzah hanya terdiam kaku. Terpancar dari raut wajah tuanya itu kesedihan pabila anaknya yang tercinta melontarkan kata-kata memori dulu. Fikirannya jua turut melayang mengingati arwah suaminya yang tercinta  itu.

“Haris nak tau tak, masa arwah abah masih ada, dia sentiasa ingatkan mak tentang hubungan kita dengan Allah. Pesan arwah walau kita senang atau susah tapi kita kena sentiasa bersyukur kerana itu semua datang dari Allah. Jangan sesekali kita sombong bila kita berada di muka bumi ini. Arwah jugak pesan supaya  mak jadi isteri soleh dan selalu nasihatkan arwah kalau dia ada melakukan kesilapan. Arwah abah Haris seorang yang sederhana. Dia sentiasa tolong orang kampung walau dia sendiri dalam kesempitan. Masa mak mengandungkan Haris, arwah selalu berpesan tolong jaga anak dia baik-baik, dia sentiasa berdoa siang dan malam supaya zuriat yang mak kandung itu menjadi anak yang soleh dikemudian hari.” Ungkap Puan Izzah

“Mak..boleh Haris tanya satu soalan?”

“Boleh nak..”

“Haris layak tak jadi macam arwah abah?”

“Kenapa Haris kata macam tue sayang? Mestilah layak. Haris kan dari darah daging arwah abah. Mak bersyukur sangat dapat anak macam Haris. Kita serba kekurangan tapi Haris sentiasa faham  keadaan kita. Haris, mak minta maaf ya tak dapat menyediakan kehidupan yang baik untuk Haris.”

“Mak..Haris bersyukur sangat dengan kehidupan sekarang. Cukuplah Haris ada seorang ibu yang paling mulia yang paling baik di dunia. Mak I love u.” Sambil Haris mencium pipi ibunya

“Mak Haris minta maaf kalau selama nie Haris selalu menyusahkan mak, maaf jugak atas kenakalan Haris ye mak?”

“Ye nak..biasalah..tapi..”

“Tapi apa mak?”

“Kalau abah kau masih ada mesti dia gembira melihat kau dah besar panjang. Wajah seiras dengan dia.”

Mereka terdiam…

“Mak boleh tak Haris tanya satu lagi soalan”

“Ye nak?”

“Mak boleh tak Haris nak minta pada Allah supaya Allah pulangkan abah Haris balik? Haris rindu sangat-sangat nak rasa peluk cium dari seorang abah. Haris teringin sangat-sangat nak lihat abah senyum dengan Haris. Mak..Haris nak rasa semua tue. Boleh tak mak?”

“Wahai anakku sayang..mak faham perasaan kau. Sabarlah nak. Allah maha mengetahui apa yang terbaik buat hambanya. Kau beruntung nak”

“Kenapa mak?” Soal Haris

“Sebab dari lahir Haris  tak pernah  buat dosa dengan seorang insan yang bergelar ayah. Haris sayang, Allah sayang pada kita. Nie ujian buat mak dan Haris. Haris kena yakin ujian yang Allah bagi nie adalah tanda cinta Allah pada hambanya. Sabar kita nanti pasti akan di balas.” Pesan ibu meluah rasa

~selamat sejahteralah kamu disebabkan kesabaran kamu, maka amatlah baiknya balasan kamu ( Surah Ar-Ra’d,32)~

“Baik mak..mak Haris kadang-kadang kecewa dengan kawan-kawan Haris, mereka macam tak bersyukur je bila dikurniakan seorang ayah. Nak je Haris cakap kalau mereka tak suka ayah mereka. Berikan pada Haris. Atau pinjamkan pada Haris sekejap pun takpe mak.”

“Eh, Haris nak suruh mak kahwin lain ke?” Puan Izzah seakan bergurau mengambil hirau anaknya yang mula gusar

“Bukanlah mak..hehe..mak nie..mak kita dah nak masuk bulan Ramadhan kan?”

“Ye nak”

“Haris tak  pernah rasa bersahur dan berbuka puasa dengan arwah abah apatah lagi solat tarawikh dengan arwah. Mesti seronok kan mak pernah rasa semua tue dengan abah. Tapi Haris redho mak, dapat bersama berpuasa dengan mak pun Haris dah bersyukur. Haris nak kumpul pahala banyak-banyak bulan puasa nanti. Haris nak bagi dekat mak dan arwah abah. Mak doakan moga Haris sempat tau balas jasa-jasa mak. Haris takut nanti Haris jumpa abah dulu”

“Sayang..ajal maut tue kan rahsia Allah. Kita cuma bersiap sedia dan berusaha yang terbaik je untuk bekalan kita di sana nanti ye?.”

“InsyaAllah mak..mak minta maaf jugak tau masa Haris kecil-kecil dulu. Haris curi masakan mak. Masa bulan puasa. Haris laparla mak masa tue.hehe..Haris selalu mandi lama-lama dalam bilik air sebab nak rasa nikmatnya berbuka puasa ditengahari.hehe. Tapi tue masa kecil dulu mak. Sekarang dah tak. Mak percayakan pada anak mak yang kacak nie?”

“Ye anakku sayang. Biasalah budak-budak”  

“Apa yang biasa mak? Owh..mak pernah buat jugak ae? “Gurau Haris

“Haris nie…”

“Mak, terima kasih tau sanggup jaga Haris sampai sekarang. Haris akan balas jasa mak suatu hari nanti. Mak janji tau jangan tinggalkan Haris.Janji. mak bak kata atuk. Promise me okay?hee”

“Baik sayangku. Mak berjanji. Entah-entah Haris nanti yang tinggalkan mak. Yela bila dah berharta, berkeluarga, ibu bapa pun dah dilupa. Ditinggal tanpa dihirau sesiapa. Jangan buat macam tue ye sayang. Allah tak suka pada anak yang derhaka. Mak dan abah taknak  Haris jadi seorang anak derhaka”

~Dan kami wajibkan manusia berbuat kebaikan kepada kedua ibu bapanya,ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan susah payah ( Surah Al-Ahqaf, 15)~

“Ye mak yang ku sayang kerana Allah.”
Ramadhan kali ini hadir lagi. Haris dan Puan Izzah sabar menanti. Walau persiapan mereka sederhana. Tapi biarlah ibadah mereka maksima pada bulan yang mulia ini. Sucinya kasih seorang ibu pada anaknya tak pernah luput. Cintanya sang anak pada arwah ayahnya yang begotu banyak berkorban tak pernah hilang. Keluarga bahagia, cerminan syurga! Anak derhaka penghias neraka!

~Wahai Tuhanku! Cucurkanlah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil ( Surah Al-Israa’, ayat 23-24)~

Tuesday, 19 March 2013




Ya Allah, aku memohon kecintaanMU, kecintaan orang yang sentiasa mencintaiMU, kecintaan apa sahaja mendekatkan diriku kepadaMU, dan masukkanlah aku ke syurga bersama-sama kecintaan itu..






Love someone who will bring you straight to jannah..
And never compare your love story with those in the movies, 
because they are written by scriptwriters..
your's is written by ALLAH..
 


Friday, 15 February 2013

JanganLah Bersedih Wahai Hati..

Ya Allah...

Tiada kata yang mampu ku ucapkan..
Hanya ku bersyukur kepadaMU Tuhan..
Yang memberikan aku kebahagiaan...yang memberiku tenaga..yang memberiku senyuman..
Yang memberiku kekuatan...yang memberiku ketabahan..

Ya Allah...

Di Saat insan lain bersama keluarga mereka...
aku terkapai2 mencari kasih sayang yang hilang ntah kemana...
Adakala...perasaan itu sangat meruntun jiwa...
Ingin ku belai, ingin kutatapi.... ingin ku rasai belaian itu...

Ya Allah...

Kerinduan ingin memanggil akan ayat ini.."abah..mak.." sudah lama sepi..
Hanya doa anakMU yang kerdil ini yang mengiringi pemergianmu..
Sering tertanya-tanya apakah yang sudah terjadi di sana...
Adakah adik beradikku senang, susah...derita..
Ingin sekali aku bertanya khabar..tapi aku risau akan kehadiranku akan menambah luka dihati mereka...

Ya Allah...

Benarkah caraku ini..
Menyepikan diri..mendiamkan diri tanpa usaha memulihkan keadaan yang semakin keruh...
Aku hanya mampu berdoa Ya Allah...
Agar dibukakan hati mereka untuk berbaik kembali...
Menyambung kembali silaturrahim yang telah lame terputus..

Ya Allah...

Hati ini terlalu hiba..
Terlalu sedih....memikirkan mereka...
Ku Titipkan doa..agar mereka juga kuat sepertiku...

Mak...Abah...

MaafkanLah angah kerana tidak dapat mengembalikan keceriaan pada keluarga kita..
Hanya setakat ini saja yang mampu angah buat...
Angah harap..mak abah bahagia di sana...
Doa angah sentiasa tidak pernah putus...
Bibir angah sentiasa tidak pernah alpa untuk membaca Al-Fatihah setiap pagi..sebelum tidur..
Boleh dikatakan setiap masa...

Mak...Abah...

Angah rindukan mak abah...
Rindukan amarah abah yang tak bagi angah main bola jaring...
Rindukan karipap mak...nasi lemak mak...
Nasi lemak angah tak sedap macam mak buat..
Inti karipap angah tak sedap mcm mak buat...
Sekarang ni angah beli je karipap tu sebab...angah taknak buat...nanti angah lagi rindu kat mak..


Andai diri ini banyak melukai hati insan2 diluar sana..maafkanLah,,
Andai diri ini tidak layak untuk didampingi....hapuskanLah ia...
Andai hati ini tidak mampu mengembirakan hati2 diLuar sana....ampunkanLah....
Andai jiwa ini terlalu banyak menagisi jiwa diLuar sana....sisihkanLah ia...

Salam sayang dari saya buat kalian yang sudi menyengah ke blog ini...
Kepada yang masih mempunyai mak abah...sayangilah mereka..hargailah mereka sehingga hujung nyawa..


Kisah Pensel dan Pemadam~o`

PENSEL : Dam, saya minta maaf.....

PEMADAM : Untuk apa? Awak tak buat salah pun dengan saya...

PENSEL : Erm, saya nak minta maaf sebab saya, awak selalu cedera. Setiap kali saya buat silap, awak pasti berada disitu untuk membetulkan kesilapan saya. Tapi setiap kali awak membetulkan kesilapan saya, awak akan  kehilangan sebahagian dari diri awak, awak menjadi semakin kecil. 



PEMADAM : Jangan risau, saya langsung tidak kisah kerana saya sememangnya dilahirkan untuk membetulkan kesilapan yang awak dah buat. Walaupun suatu hari nanti saya tahu bahawa saya akan lenyap dari muka bumi ni.. Tapi saya nak awak tahu..saya bangga dengan kerja saya ni.. Jadi, jangan la awak risau sebab saya tak suka tengok awak bersedih...

PENSEL : Saya akan merindui awak dam...... 

Thursday, 14 February 2013

Muhasabah Diri...



Telah bersabda Nabi S.A.W yang bermaksud:
“Ada empat perkara yang berharga dalam diri manusia dan dia boleh hilang dengan empat perkara juga. Adapun yang berharga itu ialah akal, agama, malu, dan amal soleh, maka:
  1. Akal boleh hilang disebabkan marah
  2. Agama boleh hilang disebabkan dengki
  3. Malu boleh hilang disebabkan tamak
  4. Amal soleh boleh hilang dan terhapus disebabkan suka menceritakan keburukan orang lain.
Manusia akan menghadapi empat penarikan:
  1. Malaikat pencabut nyawa akan menarik rohnya
  2. Para ahli waris akan menarik hartanya
  3. Ulat akan menarik tubuhnya
  4. Orang yang dimusuhi atau dianiayai akan menarik barang kepunyaannya di hari kiamat iaitu amalnya.”
Dari Ali r.a yang bermaksud:
“Sesungguhnya amalan yang paling sukar ada empat macam:
  1. Memberi maaf pada waktu marah
  2. Suka memberi pada waktu susah
  3. Menjauhi yang haram pada waktu sunyi
  4. Mengatakan yang hak kepada orang yang ditakuti atau kepada orang yang diharapkan sesuatu darinya.”
Dari Hatim al-Asom yang bermaksud:
“Empat perkara yang hanya diketahui oleh empat jenis orang akan nilainya iaitu:
  1. Nilai masa muda hanya diketahui oleh orang- orang tua
  2. Nilai kedamaian hanya diketahui oleh orang yang pernah ditimpa bencana
  3. Nilai kesihatan hanya diketahui oleh orang- orang sakit
  4. Nilai kehidupan hanya diketahui oleh orang-orang yang telah mati.”
Pesan Rasulullah S.A.W dalam hadith baginda:
“Peliharalah titah perintah Allah nescaya Dia akan memelihara engkau(sepanjang masa), peliharalah larangan Allah nescaya engkau dapati Dia selalu di hadapanmu. Apabila kamu meminta, hendaklah kamu meminta kepada Allah dan apabila kamu memohon hendaklah kamu memohon pertolongan dari Allah.
Ketahuilah,
Seandainya umat manusia sepakat untuk memberi sesuatu manfaat untukmu, mereka tidak dapat memberinya melainkan mengikut apa yang telah Allah tetapkan untukmu dan sekiranya mereka sepakat untuk menimpakan engkau dengan suatu keburukan tidaklah mereka dapat melakukannya melainkan dengan sesuatu yang Allah Taala telah tentukan ke atas dirimu, kerana telah terangkat pena dan telah kering kertas (telah ditentukan semuanya.” 
Wallahualam.

Wednesday, 16 January 2013

aaarrGGGGGGGGGGhhhhh...tODAY kEss..!!

Finallyyyyyyyyyyyyyyyyyy.....Sayangggggggggggggg,,,,,,

waduhh..!! waduhh...!!!
Gi mana iniiii......herrrrhhh..!!! uiksss,, speking seberang lak..hohohohoho...

Mane la miss nana x stresss beb,,
ms check time table clss,, dpt dua2 petang,,
lastly TODAYYY... cek dapat pagi stuuuuuuuuu.....ptgg satuu.....

HaaaaaHHH..!!! stressss + sakit jiwa pong adoo...!!

Tapi kannnn..,,
hahahahaha....(nak buat jahat la tuh kan!!)
Alaaa...masukk je la clssss pagi...pastu buat muke x bersalah..
xpun buat alasan..."alaaaaa...sy ada hal la ptg ni..leh x puan msuk clss pagi...plzzzzzzzz"

Hrp2 boleh la kan...kan kita bayooo jugeekk....hohohohohoho...

"KEJE LAK"
Uolssss sume,, miSs Nana bukan nk demand tp lau miss nana xbuat camtu..bile korang nk berdikari...
hadoii laaa,, mmg la memule tu susah sbb sistem kan...tp lame2 awak mahir gak pakai benda alaahh tu...
senang + simple je..kite dulu pun x pahee..tp buak gok...lelame pahe leee...

So, miSS nana buat la keputusan cabut balik..biasa stay at office smp la jam 7 ke atas...
    haisssshh......belajar la..belajar laa....tu kje hari2 kottt...!!! plan..plan maaaaaaaaaa...hehehehehehe.....
jangan sesekali gunakan alasan.."KEJE BYK..." Missss Nana pun kje byk gak....kannnnnnnnnnnnnnnnnnnnn!!!
       Bukan xnak tolong tapi miSS nana nk kawan-kawan pun belajar..supaya, same2 pandai...kankankankanaaaaannn....hohoho...

"okeeexxxx...Selamat Beramall & Jangan Suke mengambil kesempatan diatas Kebaikan Orang lain"