Friday, 14 December 2012

Exam....


Masa dah tibe....time to exam...esok, luse dan next week...arghhh...risaunyeee.... wlupun dah membaca,,,dah ulang kaji,,
kerisauan ttp wujud...
muke pun da naik jerawat..adoii....
 kerja plak makin byk kt office..mklumlah dah ujung taun.nk close akaun...

nak-nak pula sekarang ni musim hujan...hari-hari kene ujan,,
sjukk....dah batukk...jgn menjadi2 batuk time exam eso dah la..
chayokk..chayokk...U can do itt.... 

Thursday, 6 December 2012

Manusia

Kadang² manusia  ni..mudah lupe...
tak selalunya kita di atas...dan tak selalunya kita di atas....
tapi.....setiap kesalahan perlu diberi teguran...
tapi setelah teguran diberikan...sebaliknya pula berlaku...
mengandaikan bahawa...ada pula yang memecah belahkan suasana..

itulah manusia....
perkara baik dianggap sebaliknya...
senyuman di balas kemasaman..hahahahha...oppsss, ayat pelik sket....
ntahla..biarlah si dia terjun bersma² labunya....


“Padahal apa yang diharamkan oleh Rasulullah saw samalah hukumnya dengan apa yang diharamkan oleh Allah SWT.”

Friday, 2 November 2012

Adakah hati masih mampu bertahan.....

Dalam dunia ni...terlalu banyak rintangan juga dugaan...

Masa sentiasa berputar...dan akan terus berputar...
Entahkan bila waktu akan terhenti...
Begitu juga hati, sentiasa mengharapkan sesuatu perkara yang belum pasti..

Walaupun dunianya dikelilingi dengan kesibukan...
Tetapi hatinya tetap memerlukan seseorang untuk menemani...
Pencarian demi pencarian terus dihampiri..
Adakalanya terlalu penat...penat menghadapi situasi yang penuh onak duri...

Bilakah penanti ini akan berakhir...
Biarlah masa yang menentukan segalanya....

Jiwa kekosongan....
Jiwa meronta kesedihan...
Beginilah seandainya memilih cinta manusia...
Sering disakiti....sering dilupai....
Apakan daya...setiap jiwa yang bernyawa..perlukan cinta...
Demi cinta dalam hatimu...ku yakin engkau..............hmm....

Adakah penantian akan berakhir....
Ia..jawapannya akan berakhir apabila tamatnya riwayat kisah dirinya....
Setelah nyawanya berakhir...itulah jawapan kepada "adakah penantian akan berakhir"...

Kerinduan....
Akan terus terpendam..
Akan terus terpadam.......
Wahai air mata...janganlah engkau mengalir hanya kerana cinta....
Bertahanlah wahai hati.....tabah lah wahai jiwa....
Senyumanlah untuk mengubati hati yang lara.....


Sunday, 21 October 2012

Dejavu



Aku bukan lemah tanpa cinta
Hanya tidak mampu sendiri tanpanya
Biarkan aku menangis kerna derita
Dia hadir mengubatkan rindu
Mengajarkan aku erti cinta
Namun semua tidak seindah ku sangka

Dialah yang aku inginkan
Dia cinta yang kudambakan
Namun semua hanya tinggal mimpi
Terpisahnya cinta

Aku harus melupakannya
Aku harus memadam rasa
Namun hati tidak pernah mampu
Melepas kau pergi


Dialah yang aku inginkan
Dia cinta yang kudambakan
Namun semua hanya tinggal mimpi
Terpisahnya cinta

Setelah sedar dari mimpi
Harus ku terus hidup tanpamu
Kini ku pasrah segalanya
Tentang cinta

Tuesday, 4 September 2012

BERHENTILAH MENYESAL...

BERHENTILAH MENYESAL...

 
"..Dialah yang menjadikan orang tertawa dan menangis" (QS53:43) "..tidak ada sesuatu musibah pun yang menimpa seseorang kecuali dengan izin Allah (QS64:11) "...pohon itu memberikan buahnya pada setiap musim dengan seizin Tuhannya" (QS14:25)
Jadi berhentilah menyesal..


Tak usah memulai hari mu dengan menyesal,Ingatlah lagi bahwasannya semua sudah terencana dalam pere
ncanaan Nya yang sempurna. Tuhanmu tidak akan merugikanmu sedikitpun. Berhentilah menyesal, lepaskanlah..

Wahai jiwa jiwa yang telah dipercaya untuk terbangun dipagi ini, jangan luangkan waktu berhargamu untuk menyesal, karena penyesalan hanya akan menambahkan beban dan menjadi kerikil yang menutup celah celah kebahagiaan dihatimu. .

Selama itu hatimu menyesal, selama itulah ragamu tertindih oleh beban yang kamu fikirkan.
Selama itu pula ketajaman mata hatimu tidak berfungsi, bahkan buta dan memandang Dunia ini buruk. Padahal dunia ini bukan tempat untuk menyesal,

Dunia ini indah dan menakjubkan, isinya ini telah Allah cukupkan untuk seluruh mahluknya - mengisi jiwa jiwa dan perut perut mahluknya - hanya saja manusia kadang terlalu rewel, hingga ia tidak benar benar hidup dalam hidupnya.

Manusia terlalu banyak bertanya dan berkomentar, hingga hidupnya seperti raga raga kosong yang tidak bahagia dengan peranan yang telah dipercayakan atas dirinya. Mereka berharap menjadi orang lain atau ingin mengubah lain,.

Begitu meruginya satu raga yang kebahagiaannya dicuri masalalu, padahal dia hidup di hari ini yang seharusnya ia syukuri.

Betapa tidak bersyukurnya sebentuk tubuh yang terbangun dipagi hari dengan segumpal penyesalan, padahal matahari telah tersenyum tulus dengan sinarnya, untuknya melangkah

Saudaraku, jangan berlama lama terdiam ditemani berpotong potong penyesalan sementara waktu terus bergeser, jangan lengah, sadarilah peluru kematian sedang melesat menujumu..

Lepaskanlah, bangkitlah!
Hari sudah siang, hadapi hari hari dan berhati hatilah sebelum kita benar benar terbangun di suatu hari dengan perasaan menyesal yang sebenar benarnya menyesal.

Sungguh hari itu tidak ada lagi cahaya matahari yang setiap pagi menemui mu..
Sungguh hari itu tidak ada lagi warna warna indah yang menghiasi Dunia seperti pagi atau senja yang biasa. Hari itu hanya ada warna hitam..

Hari itu tidak ada lagi kesempatan untuk menyesal, penyesalanmu sudah terlambat.
Bersiaplah, lukiskanlah warna warna indah itu dari sekarang dengan memahami keindahan Al Islam.

Fikirkanlah dalam dalam, sepenting apakah hal yang kamu sesali di dunia ini ?

Berhentilah menyesal, karena Dunia dan isinya ini akan kamu campakan selepas penguburan jasadmu. Jasad yang saat ini kamu banggakan..

Disana hanya ada warna hitam..
Sepi menanti, ditemani debaran ketakutan..

Fikirkanlah, bahagialah..
Jika engkau dapati tubuhmu terbangun dipagi ini, bukankah itu sebuah kebetulan?
Tidak saudaraku, Allah telah mempercayaimu untuk membangun hari ini sebagai persiapan agar ragamu tidak menyesal nanti. Hari ini, hari kemarin dan hari yang akan datang adalah kesempatan..

Jangan manpaatkan untuk menyesal
Berhentilah menyesal, lepaskanlah..

Kepada siapakah penyesalan itu dialamatkan?
Sungguh tuhanmu tidak merugikanmu, dan janji Nya adalah benar..
Kenapa menuduh dusta, padahal prasangka itu sendiri adalah ucapan paling dusta?

Berhentilah..
Melangkahlah lagi.

Hari ini milikmu yang berharga,


Wahai jiwa jiwa yang telah dipercaya untuk terbangun dipagi ini, jangan luangkan waktu berhargamu untuk menyesal, karena penyesalan hanya akan menambahkan beban dan menjadi kerikil yang menutup celah celah kebahagiaan dihatimu. .


Selama itu hatimu menyesal, selama itulah ragamu tertindih oleh beban yang kamu fikirkan.Selama itu pula ketajaman mata hatimu tidak berfungsi, bahkan buta dan memandang Dunia ini buruk. Padahal dunia ini bukan tempat untuk menyesal,


Dunia ini indah dan menakjubkan, isinya ini telah Allah cukupkan untuk seluruh mahluknya - mengisi jiwa jiwa dan perut perut mahluknya - hanya saja manusia kadang terlalu rewel, hingga ia tidak benar benar hidup dalam hidupnya.


Manusia terlalu banyak bertanya dan berkomentar, hingga hidupnya seperti raga raga kosong yang tidak bahagia dengan peranan yang telah dipercayakan atas dirinya. Mereka berharap menjadi orang lain atau ingin mengubah lain,.
Begitu meruginya satu raga yang kebahagiaannya dicuri masalalu, padahal dia hidup di hari ini yang seharusnya ia syukuri.


Betapa tidak bersyukurnya sebentuk tubuh yang terbangun dipagi hari dengan segumpal penyesalan, padahal matahari telah tersenyum tulus dengan sinarnya, untuknya melangkah
Saudaraku, jangan berlama lama terdiam ditemani berpotong potong penyesalan sementara waktu terus bergeser, jangan lengah, sadarilah peluru kematian sedang melesat menujumu..
Lepaskanlah, bangkitlah!


Hari sudah siang, hadapi hari hari dan berhati hatilah sebelum kita benar benar terbangun di suatu hari dengan perasaan menyesal yang sebenar benarnya menyesal.
Sungguh hari itu tidak ada lagi cahaya matahari yang setiap pagi menemui mu..Sungguh hari itu tidak ada lagi warna warna indah yang menghiasi Dunia seperti pagi atau senja yang biasa. Hari itu hanya ada warna hitam..


Hari itu tidak ada lagi kesempatan untuk menyesal, penyesalanmu sudah terlambat.Bersiaplah, lukiskanlah warna warna indah itu dari sekarang dengan memahami keindahan Al Islam.


Fikirkanlah dalam dalam, sepenting apakah hal yang kamu sesali di dunia ini ?
Berhentilah menyesal, karena Dunia dan isinya ini akan kamu campakan selepas penguburan jasadmu. Jasad yang saat ini kamu banggakan..
Disana hanya ada warna hitam..Sepi menanti, ditemani debaran ketakutan..
Fikirkanlah, bahagialah..Jika engkau dapati tubuhmu terbangun dipagi ini, bukankah itu sebuah kebetulan?Tidak saudaraku, Allah telah mempercayaimu untuk membangun hari ini sebagai persiapan agar ragamu tidak menyesal nanti. Hari ini, hari kemarin dan hari yang akan datang adalah kesempatan..


Jangan manfaatkan untuk menyesalBerhentilah menyesal, lepaskanlah..
Kepada siapakah penyesalan itu dialamatkan?Sungguh tuhanmu tidak merugikanmu, dan janji Nya adalah benar..Kenapa menuduh dusta, padahal prasangka itu sendiri adalah ucapan paling dusta?
Berhentilah..Melangkahlah lagi.


Hari ini milikmu yang berharga,

Wednesday, 1 August 2012

Aku Ingin Mencintainya dengan Sebenar..

Ya Allah, betapa aku malu atas apa yang telah engkau berikan sebagai manusia, segala khilaf tertuju padaku, sungguh tidak ada apa-apa pada diriku yang kecil ini.

Segala keluh kesah hanya tercurah padaMu, tidak akan berkat langkahku tanpa redha Mu Ya Rahman. Cahaya Mu, cahaya dalam sepi hidup menjadi senyum ikhlas yang tak putus pada Rahmat Mu, melahirkan kembali kepada fitrah yang suci dengan Selawat yang menggema pada jagat raya Mu.

Sujud yang mengalun merdu dalam sepertiga malam membuat terhanyut dalam ribuan titisan air mata taubat.. Sebiji zarrah pun dihitung baik kebaikan dan keburukan.. Berkatilah kami ya Rabbi..

“aku ingin mencintaiMu setulusnya sebenar-benar aku cinta dalam doa, dalam ucapan, dalam setiap langkahku, aku ingin mendekatiMu selamanya sehina bagaimanapun diriku, kuberharap untuk bertemu denganMu ya Rabbi.. .. “



Ya Rabbi, menghamba padaMu adalah tujuan akhir penantianku, setiap degupan yang berdetak kerana Izin KuasaMu. Setiap langkah yang tak putus beriring dengan Asmamu Ya Rabbi.Dalam sepi, aku sering hilang, tidak mengingati Mu, namun Engkau tetap menjagaku dalam nikmatnya nafas yang ku hembus dalam raga, tak putus-putus Engkau mengingatkanku dan Halusnya Peringatan Mu. Tidak Engkau terus memberikanku hukuman, walaupun betapa kuasanya diriMu Ya Robbi.

Terlena, sungguh aku sering terlena pada pesona nafsu dunia dan diri. Aku ingin kembali, tertunduk pilu dalam sujud syukur kembali pada cahayaMu..

Wednesday, 6 June 2012

Berbicara Soal Cinta..

Bercinta memang mudah. Untuk dicintai juga memang mudah. Tapi untuk dicintai oleh orang yang kita cintai itulah yang sukar diperoleh.
Perasaan cinta itu dimulai dari mata, sedangkan rasa suka dimulai dari telinga. Jadi jika kamu mahu berhenti menyukai seseorang, cukup dengan menutup telinga. Tapi apabila kamu Coba menutup matamu dari orang yang kamu cintai, cinta itu berubah menjadi titisan air mata dan terus tinggal dihatimu dalam jarak waktu yang cukup lama.
Kata-kata cinta yang lahir hanya sekadar di bibir dan bukannya di hati mampu melumatkan seluruh jiwa raga, manakala kata-kata cinta yang lahir dari hati yang ikhlas mampu untuk mengubati segala luka di hati orang yang mendengarnya.
Cinta tidak pernah meminta, ia senantiasa memberi, cinta membawa penderitaan, tetapi tidak pernah membalas dendam. Di mana ada cinta di situ ada kehidupan, manakala kebencian membawa kepada kemusnahan.
Sungguh menyakitkan mencintai seseorang yang tidak mencintaimu, tetapi lebih menyakitkan adalah mencintai seseorang dan kamu tidak pernah memiliki keberanian untuk menyatakan cintamu kepadanya.
Cinta sejati adalah ketika dia mencintai orang lain, dan kamu masih mampu tersenyum, sambil berkata : aku turut bahagia untukmu.
Jangan sesekali mengucapkan selamat tinggal jika kamu masih mau mencoba. Jangan sesekali menyerah jika kamu masih merasa sanggup. Jangan sesekali mengatakan kamu tidak mencintainya lagi jika kamu masih tidak dapat melupakannya.
Jika kita mencintai seseorang, kita akan sentiasa mendoakannya walaupun dia tidak berada disisi kita.
Jangan simpan kata-kata cinta pada orang yang tersayang sehingga dia meninggal dunia , lantaran akhirnya kamu terpaksa catatkan kata-kata cinta itu pada pusaranya . Sebaliknya ucapkan kata-kata cinta yang tersimpan dibenakmu itu sekarang selagi ada hayatnya.
Cinta bukan mengajar kita lemah, tetapi membangkitkan kekuatan. Cinta bukan mengajar kita menghinakan diri, tetapi menghembuskan kegagahan. Cinta bukan melemahkan semangat, tetapi membangkitkan semangat.
Cinta dapat mengubah pahit menjadi manis, debu beralih emas, keruh menjadi bening, sakit menjadi sembuh, penjara menjadi telaga, derita menjadi nikmat, dan kemarahan menjadi rahmat.
Hal yang menyedihkan dalam hidup adalah ketika kamu bertemu seseorang yang sangat berarti bagimu. Hanya untuk menemukan bahawa pada akhirnya menjadi tidak bererti dan kamu harus membiarkannya pergi.
Kamu tahu bahwa kamu sangat merindukan seseorang, ketika kamu memikirkannya hatimu hancur berkeping. Dan hanya dengan mendengar kata “Hai”darinya, dapat menyatukan kembali kepingan hati tersebut.
Kadangkala kamu tidak menghargai orang yang mencintai kamu sepenuh hati, sehinggalah kamu kehilangannya. Pada saat itu, tiada guna sesalan karena perginya tanpa berpatah lagi.
Jangan mencintai seseorang seperti bunga, kerana bunga mati kala musim berganti. Cintailah mereka seperti sungai, kerana sungai mengalir selamanya.
Permulaan cinta adalah membiarkan orang yang kamu cintai menjadi dirinya sendiri, dan tidak merubahnya menjadi gambaran yang kamu inginkan. Jika tidak, kamu hanya mencintai pantulan diri sendiri yang kamu temukan di dalam dirinya.
Cinta mampu melunakkan besi, menghancurkan batu, membangkitkan yang mati dan meniupkan kehidupan padanya serta membuat budak menjadi pemimpin. Inilah dasyatnya cinta!
Kamu tidak pernah tahu bila kamu akan jatuh cinta. namun apabila sampai saatnya itu, raihlah dengan kedua tanganmu,dan jangan biarkan dia pergi dengan sejuta rasa tanda tanya dihatinya.
Cinta bukanlah kata murah dan lumrah dituturkan dari mulut ke mulut tetapi cinta adalah anugerah Tuhan yang indah dan suci jika manusia dapat menilai kesuciannya.
Bukan laut namanya jika airnya tidak berombak. Bukan cinta namanya jika perasaan tidak pernah terluka. Bukan kekasih namanya jika hatinya tidak pernah merindu dan cemburu.
Satu-satunya cara agar kita memperolehi kasih sayang, ialah jangan menuntut agar kita dicintai, tetapi mulailah memberi kasih sayang kepada orang lain tanpa mengharapkan balasan.

Tuesday, 5 June 2012

Ayat Motivasi dan Mutiara Kata

Ayat motivasi dapat menaikkan semangat kita terutamanya pada hari Isnin memang terkenal dengan “Monday Blues” hahahaha.... dimana kebanyakkan orang akan menjadi lemau dan malas nak buat apa-apa. Post kali ini saya akan kongsikan kepada anda beberapa mutiara kata dan ayat-ayat motivasi yang mampu untuk menaikkan semangat untuk berkerja icon smile 20++ Mutiara Kata dan Ayat ayat Motivasi yang Menarik 


  • Semiskin-miskin orang ialah orang yang kekurangan adab dan budi pekerti – Hukama
  • Jika anda mahu membuat sesuatu, anda akan cari jalan. Jika anda tidak mahu membuat sesuatu, anda akan cari alasan. – Peribahasa Arab
  • Harta akan habis digunakan tanpa ilmu tetapi sebaliknya ilmu akan berkembang jika ianya digunakan.
  • Nilai hidup harus diukur dengan garis yang lebih mulia, iaitu kerja dan bukannya usia. – Richard Brinsley Sheridan
  • Kamu dapat mengenal lebih banyak tentang diri seseorang itu dari adab dan pertanyaannya, bukan dari jawapan-jawapannya. – Voltaire
  • Setiap orang dapat mencapai kejayaan dalam hal apa saja, asalkan ia sangat menyukai pekerjaan yang dilakukan.
  • Lebih baik tidur dengan perut yang lapar daripada bangun tidur dengan banyak hutang.
  • Jagalah dirimu baik-baik, usahakanlah kemuliaannya, kerana engkau dipandang manusia bukan kerana rupa tetapi kesempurnaan budi dan adab.
  • Masa depan itu dibeli oleh masa sekarang. – Samuel Johnson
  • Seseorang yang jujur diterima ucapannya oleh musuh.
  • Pengecut mati banyak kali sebelum kematiannya. Yang berani mati hanya sekali.
  • Hidup biarlah berbakti, walaupun tidak dipuji…
  • Jangan sekali-kali kita meremehkan sesuatu perbuatan baik walaupun hanya sekadar senyuman.
  • Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu.
  • Jika keadilan ditegakkan, keberanian tidak diperlukan lagi.
  • Barangsiapa menyebarluaskan berita-berita kekejian yang didengarnya, maka dia seperti pelakunya.

  • Tidak ada manusia yang hidup untuk gagal, tetapi tidak merancang adalah merancang untuk gagal.

  • Orang yang sibuk selalunya nampak bising, orang bekerja diam diam sahaja.
  • Apabila engkau telah berazam, maka bertawakallah kepada Allah – Ali imran : 159
  • Kekuatan tidak datang dari kemampuan fizikal,tetapi ianya datang dari semangat yang tidak pernah mengalah.

  • Semoga dengan sedikit info ini dapatlah sama-sama kita menaiktarafkan kehidupan kita...sama la dengan saya.... :D 

My Famly...rindu Kat diorg... :(

Ini Adik No 3...Maaflah pic kak long tak...sebab kak long liat sangat nk bergambr..huhuhu


Yang Sweter Merah tu...Adik No 6...sangat manja
dengan kak Ngah die..saya la kak ngah die... sebelah tu
kawan baek die..merangkap adik angkat...eh tbe² plak..huhuhu


Yang Sweet² ni adik yang bongsu...
pun manja gak..tp manja ngn pakwe die..
HaHaHaHaHaHaHaHa..<3


mamat yang tengah termenung ni.....adik lelaki yang sulong..kire die taiko  la
Sebab menjaga rumah di kampung...hehehehehe... like mother like son...
Rindu arwah mak...tengok je muka die...


ERmmm..next Time,, I snap curi² pic kak long....nak balik kampung..kelas la pulak...hmmm..Sabar ye wahai adik² ku..t i apply cuti lame sket k....huhuhuhuhu

Monday, 4 June 2012

Yeaaahhh!! blog dah kemas dan agak kreatif...

Berkat kesabaran..belajar buat blog dari tutorial blog rakan-rakan..akhirnya berjaya msukkkan lagu untuk blog... fuhhh!! dah macam2 posisi ade ni...

BESSSSTTT!!!..aLhamdulillaH...

s0aL HaTi..

Betapa Indahnya andai aku tiada Kamu...tidak mengenali kamu...
  Aku sedar akan dirimu yang menginginkan kehidupan yang sempuRna....
     Isteri yang sempurna....
        Aku jua sedar diri ini tidak layak untuk mendampingiMU..... 


Sayang....
    Insan yang amat ku sayangi.....
     Insan yang amat ku cintai..........
      Tiada niat untukku menyinggung perasaanMU..
        Tidak akan pernah sekali diri ini bertanya apakah kekuranganKU....


    
Sayang....
           Andai bisa ku putar masa....akan ku pilih tidak mengenali diriMU..... 
             Tetapi...aku tidak bisa menolak akan hadirnya cinta...ciptaanNYA terlalu indah....
              Sungguh aku tidak berdaya menepisnya... perasaan yang dicipta OlehNYA...
                 Sungguh unik, perasaan ingin memiliki...perasaan mencintai..perasaan merindui....
                  Tetapi..adakalanya sangat pahit kurasakan....





Sayang.......
               Adakah penantian ini akan berakhir......
                 Satu ungkapan yang aku sendiri tidak pasti.....
                   Adakah sayangMU tidak wujud lagi pada diriKU....

SabarLaH...

.•´¸.•*¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ .•´ ¸¸.•´ღ Laa Tahzan Innalloha ma'akum ღ

Jangan bersedih • • •
✿ kerana kesabaran kunci kelapangan

Jangan bersedih • • •
✿ sebab waktu malam yang paling gelap adalah waktu sebelum datangnya fajar yang terang

Jangan bersedih • • •
✿ bersama kesukaran ada kemudahan, bersama kesempitan ada kelapangan

Jangan bersedih • • •
✿ karna dalam setiap ujian dan cobaan terdapat penghapus dosa dan kesalahan, peningkatan derajat, serta peringatan terhadap kelalaian diri

Jangan bersedih • • •
✿ karna tidaklah Alloh memilihkan sesuatu untukmu, kecuali iang terbaik umtukmu menurut-Nya dan dari sisi-Nya

Jangan bersedih • • •
✿ karna Alloh sangat mencintaimu, lebih dari cinta seorang ibu kepada anak yang disusuinya

Jangan bersedih • • •
✿ kegembiraan orang dzalim tidaklah abadi & Alloh akan menolongmu didunia & akhirat

Jangan bersedih • • •
✿ sebab kesedihan tidak akan mengembalikan sesuatu yang telah hilang, menyembuhkan orang yang sakit, & menghidupkan orang yang telah mati.

Jangan bersedih • • •
✿ kerana kesedihan adalah mendung yang pasti akan hilang dan sirna

Jangan bersedih • • •
dan perbaikilah prasangkamu terhadap Allah

Jangan bersedih • • •
✿ sebab sakit pasti hilang, musibah akan berlalu, dosa-dosa terampuni, hutang akan terbayar, ikatan akan terurai, sesuatu yang hilang akan tergantikan, orang yang bermaksiat akan bertaubat, orang fakir akan kaya

Jangan bersedih • • •
✿ bukankah kamu melihat hitam bisa sirna, malam yang pekat perlahan berlalu, dan angin yang menderu akan kembali tenang,badai pasti berlalu. jadi seluruh kesempitan itu akanmenjadi longgar, hidupmu bakal damai, dan masa depanmu akan cerah

Jangan bersedih • • •
✿ panasnya matahari bisa sirna ketika kamu berada dibawah tempat yang teduh, dahaga orang yang bepergian akan lenyap dengan air yang segar, rasa lapar yang melilit akan hilang dengan sepotong roti, kepenatan akibat begadang akan hilang dengan tidur yang pulasd, dan kepedihan karna sakit bakal hilang dengan nikmatnya rasa sehat.

♥ kewajibanmu sekarang hanyalah sedikit sabar dan menunggu sesaat ♥  


Anak kucing masih hidup selepas tersedut berjam lama dalam ekzoz kereta

SEORANG pemilik kereta yang merasakan bahawa kenderaannya seperti kekurangan kuasa, memeriksa ruang enjin di bahagian hadapan keretanya - dia mendapati seekor anak kucing telah tersangkut di dalam sistem enjin.


Pemilik kenderaan itu mendapati bahawa anak kucing berumur kira-kira dua bulan itu telah tersedut masuk ke dalam sistem ekzoz di mana hanya kepala dan sebelah kuku kakinya yang terjulur keluar.


Pemilik kenderaan itu hanya menyedari bahawa haiwan tersebut masih hidup selepas memandu kenderaannya ke garaj dan diberitahu oleh mekanik bahawa ia masih bernyawa ketika berusaha mengeluarkannya.

Bahagian sistem ekzoz itu segera dikeluarkan dari kereta tersebut lantas dibawa ke balai bomba di mana salah seorang petugas bomba berjaya memotong bahagian tertentu pada sistem itu untuk mengeluarkan haiwan malang itu.

Anak kucing tersebut terpaksa menjalani pembedahan usus dan kini dilaporkan semakin stabil di bawah jagaan sebuah tempat perlindungan di Rio Verde, di barat Negara Brazil. 

Menurut pengarah Bomba, Coronel Candido Cleber: "Anak kucing tersebut sejuk lantas ia memanjat ke dalam ruang enjin untuk menghangatkan badannya".

"Namun ketika pemandu menghidupkan enjin, ia tiba-tiba tersedut masuk. Sungguh menakjubkan kerana ia masih hidup. Pemandu telah memandu keretanya berjam-jam lamanya sebelum berhenti untuk memeriksa sesuatu yang tidak kena pada kenderaannya".


Kredit bY Berita Pelik...

Sunday, 3 June 2012

✿..SAYA SAYANG AWAK..✿

✿..SAYA SAYANG AWAK.

bila ada orang kata, ..

"saya SAYANG awak..”.

saya cuma nak tanya,"BETUL ke awak SAYANG saya?”

saya cuma nak minta..


“kalau betul awak sayang saya, jangan biar saya terus bergelumang dengan DOSA..”

“kalau betul awak sayang saya, jangan biar saya TERSALAH ARAH”

“kalau betul awak sayang saya, TUNJUKKAN saya ke arah KEBAIKAN..”

“kalau betul awak sayang saya, tolonglah saya..agar kasih sayang antara kita, 


BUKAN hanya di dunia, tapi hingga ke syurga..“

kalau TIDAK, maka janganlah pernah ungkapkan ”SAYA SAYANG AWAK..”

>>> Sebab saya TAKUT, kata sayang itu..hanya gula-gula dibibir awak..yang SIA-SIA, tidak memberi sebarang 



makna..menyebabkan ia menjadi ayat BIASA yang tiada HARGA lagi..

kerana 'sayang' tidak akan membiarkan yang disayangi MENZALIMI DIRI..✿

Mutiara KaTa


Tugas kita bukanlah untuk berhasil. Tugas kita
adalah untuk mencuba, kerana didalam mencuba
itulah kita menemukan dan belajar membangun
kesempatan untuk berhasil...
kita hanya dekat dengan mereka yang kita
sukai. Dan seringkali kita menghindari orang
yang tidak tidak kita sukai, padahal dari dialah
kita akan mengenal sudut pkitang yang baru
Orang-orang yang berhenti belajar akan menjadi
pemilik masa lalu. Orang-orang yang masih terus
belajar, akan menjadi pemilik masa depan
Tinggalkanlah kesenangan yang menghalangi
pencapaian kecemerlangan hidup yang di
idamkan. Dan berhati-hatilah, karena beberapa
kesenangan adalah cara gembira menuju
kegagalan
Jangan menolak perubahan hanya karena kita
takut kehilangan yang telah dimiliki, karena
dengannya kita merendahkan nilai yang bisa
kita capai melalui perubahan itu
kita tidak akan berhasil menjadi pribadi baru bila
kita berkeras untuk mempertahankan cara-cara
lama kita. kita akan disebut baru, hanya bila
cara-cara kita baru
Ketepatan sikap adalah dasar semua ketepatan.
Tidak ada penghalang keberhasilan bila sikap
kita tepat, dan tidak ada yang bisa menolong
bila sikap kita salah
Orang lanjut usia yang berorientasi pada
kesempatan adalah orang muda yang tidak
pernah menua ; tetapi pemuda yang berorientasi
pada keamanan, telah menua sejak muda
Hanya orang takut yang bisa berani, karena
keberanian adalah melakukan sesuatu yang
ditakutinya. Maka, bila merasa takut, kita akan
punya kesempatan untuk bersikap berani
Kekuatan terbesar yang mampu mengalahkan
stress adalah kemampuan memilih pikiran yang
tepat. kita akan menjadi lebih damai bila yang
kita pikirkan adalah jalan keluar masalah.
Jangan pernah merobohkan pagar tanpa mengetahui
mengapa didirikan. Jangan pernah mengabaikan
tuntunan kebaikan tanpa mengetahui keburukan
yang kemudian kita dapat
Seseorang yang menolak memperbarui cara-cara
kerjanya yang tidak lagi menghasilkan, berlaku
seperti orang yang terus memeras jerami untuk
mendapatkan santan
Bila kita belum menemkan pekerjaan yang sesuai
dengan bakat kita, bakatilah apapun pekerjaan
kita sekarang. kita akan tampil secemerlang
yang berbakat
Kecewa atau tidak, semua tergantung Anda, tergantung bagaimana Anda menyikapi kegagalan. Berharap sedikit hanya akan menghambat Anda mengoptimalkan potensi Anda.
Lebih banyak Anda mencoba, akan mendekatkan Anda kepada sukses, meskipun Anda akan mengalami banyak kegagalan. Namun cuma itulah yang kita diperlukan, karena kita sering tidak tahu mana yang akan berhasil.
Kebahagian yang didapatkan oleh orang yang menghindari kekecewaan adalah kebahagian yang semu, dia bukan bahagia tetapi hanya tidak kecewa saja.
Banyak perusahaan yang dimulai dengan modal besar bangkrut, sebaliknya bisnis dengan modal kecil banyak yang berhasil. Jadi bukan uang yang menentukan keberhasilan Anda!
Ubahlah sudut pandang Anda terhadap kegagalan, maka Anda tidak akan kecewa terhadap kegagalan yang Anda alami, setidaknya kekecewaan Anda akan sedikit atau sementara saja.
Allah SWT mungkin memberikan ujian berupa kegagalan dan kehilangan kepada kita untuk mengajarkan hikmah kepada kita. Mungkin, kegagalan, masalah, dan lingkungan yang tidak menyenangkan adalah sebagian dari skenario Allah SWT dalam membina diri kita.
Jangan hiraukan opini negatif Anda, bentuklah kebiasaan beraksi agresif dan positif terhadap ancaman, masalah, dan kegagalan. Fokuskan diri Anda pada sasaran akhirnya, terlepas apapun yang terjadi saat ini. Jika sikap kita benar, pengalaman mengecewakan akan memberikan hikmah yang membuat kita bahagia.
Mari kita sama-sama belajar kepada pengalaman. Bukan saja pengalaman diri kita saja, tetapi kita juga bisa belajar pada pengalaman orang lain. Pengalaman adalah guru yang bijak.
Ketekunan dan kesabaran jika digabungkan menjadi modal yang sangat besar untuk meraih sukses.
Keberhasilan Anda adalah ditentukan oleh Anda sendiri dan takdir Allah SWT. Bukan oleh orang lain.
Ketimbang tersinggung dengan ejekan dan kritikan, akan lebih baik jika kita malah mengambil manfaatnya. Kadang ejekan dari musuh lebih jujur dari pada pujian seorang teman.
Para pemenang mangambil tanggung jawab terhadap hidupnya. Mereka tidak pernah menyalahkan orang lain atau pun lingkungan. Mereka tidak suka mencari-cari alasan terhadap kegagalan mereka.
Dengan hidup di atas garis, kita tidak akan mandeg dengan alasan kondisi atau apa pun yang terjadi pada diri kita. Hidup kita akan lebih hidup. Kita akan bergairah dan memiliki determinasi yang tinggi dalam mencapai cita-cita kita.
Orang yang biasa berdalih tidak akan mengambil pelajaran dari kesalahan dan kegagalan, kerena dia sudah siap untuk berdalih lagi.
Tidak akan ada keberhasilan tanpa tindakan. Tidak akan tindakan tanpa keberanian. Jadi tidak akan keberhasilan tanpa keberanian. sukses sejalan dengan keberanian.
Jika wawasan Anda akan semakin luas, Anda akan menemukan jalan-jalan baru untuk meraih sukses. Insya Allah dalam waktu yang tidak lama ketakutan pada diri Anda akan hilang.
Jangan takut menambah saingan dengan membina orang lain, rezeki Allah begitu melimpah di bumi ini. Dan Allah telah menetapkan rezeki bagi setiap makhluk-Nya bahkan hewan melata sekalipun.
Gairah adalah salah satu elemen pokok yang meringankan upaya dan mengubah kegiatan-kegiatan yang biasa-biasa saja menjadi suatu pekerjaan yang dapat dinikmati.
Semakin besar “Mengapa” Anda akan semakin besar energi yang mendorong Anda untuk meraih sukses.
Mimpi tidak hanya membantu Anda berhadapan dengan kegagalan, tetapi mereka juga memotivasi Anda secara konstan.
Mimpi masa kini adalah kenyataan hari esok.
Anda bisa, jika Anda berpikir bisa, selama akal mengatakan bisa. Batasan apakah sesuatu masuk akal atau tidak, kita lihat saja orang lain, jika orang lain telah melakukannya atau telah mencapai impiannya, maka impian tersebut adalah masuk akal.
Menuliskan tujuan akan sangat membantu dalam menjaga alasan melakukan sesuatu.
Apakah kita bisa untuk mengemban misi kita? Insya Allah kita bisa, karena Allah Mahatahu, Allah tahu sampai dimana potensi dan kemampuan kita. Jika kita tidak merasa mampu berarti kita belum benar-benar mengoptimalkan potensi kita.
Jika target obsesi itu baik, maka memiliki obsesi bukan hanya baik, tetapi harus. Karena motivasi dari sebuah obsesi sangat kuat.
Untuk menjadi sukses, Anda harus memutuskan dengan tepat apa yang Anda inginkan, tuliskan dan kemudian buatlah sebuah rencana untuk mencapainya. Bisakah kita meraih sukses yang lebih besar lagi?
Merumuskan Visi dan Misi adalah salah satu bentuk dalam mengambil keputusan, bahkan pengambilan keputusan yang cukup fundamental. Visi dan Misi Anda akan menjiwai segala
gerak dan tindakan di masa datang.
Jangan takut dengan gagalnya meraih visi, kegagalan meraih visi sebenarnya bukan suatu kegagalan, tetapi merupakan keberhasilan yang Anda tempuh meski tidak sepenuhnya. Visi itulah yang akan menuntun perjalanan hidup Anda.
Menciptakan kebiasaan baru adalah salah satu dari kunci sukses. Jika anda ingin sukses Anda harus mulai menciptakan kebiasaan-kebiasaan yang akan membawa Anda kepada kesuksesan.
Jika Anda ingin menang— dalam bisnis, kerjaya, pendidikan, olah raga, dsb— maka Anda harus memiliki kebiasaan-kebiasaan seorang pemenang pula. Jika Anda ingin suatu kehidupan yang berbeda, buatlah keputusan yang berbeda juga.
Tengoklah kembali perjalanan Anda saat ini, akan menuju kemana? Apakah ke arah yang lebih baik, atau ke arah yang lebih buruk, atau tetap saja seperti saat ini? Tetapkanlah sebuah putusan dan jalanilah menuju konsekuensinya.
Potensial pilihan Anda begitu melimpah, keputusan Anda dapat saja merubah hidup Anda secara dramatis dalam waktu singkat.
Hanya satu motivasi yang ada, iaitu Allah. Adapun motivasi lainnya harus dalam rangka “kerana dan/atau untuk” Allah.