Sunday 28 August 2011

Kasihnya ibu membawa ke syurga..kasihnya ayah kekal selamanya..

Seketika aku merenung nasib, menghitung hari ingin pulang ke kampung. Menjengah ibu yang berada di Hospital. Setiap hari hatiku begetar,,setiap hari jiwaku resah,,ikutkan hati tidak ingin meninggalkannya tetapi kerana tuntutan kerja aku terpaksa pulang ke Kuala Lumpur.

Satu petang..adik menelefonku mengatakan mak telah di bawa ke Hospital Temerloh. Aku berasa lega sedikit kerana permohonan utk tukarkan ibu ke HT dipercepatkan. Di sana segala kelengkapan serta doktor pakar ada. Tetapi kelegaan itu hanya seketika..sekali lagi telefonku berbunyi "kak..balik la cepat..mak nazak". Rupanya mak ditransfer ke sana kerana sesak nafas kali kedua. Kali ini hatiku terlalu cemas...serba serbi tidak kena.

Sepanjang perjalanan..adik kol tanpa henti..lepas sorang..sorang kol.. Sekali lagi panggilan dari zul "kak, kat mane dah..mak x mampu tuk benafas sendiri..doktor sarankan mak gunakan bantuan mesin utk bernafas tapi....." talian terputus.. aku hubungi kembali "aku hanya mendengar rintihan suara mak yang menahan kesakitan..adik tu suara mak ke sambil air mata berlinangan.." zul berkata "ia kak..mcm mana sekarang kak..ktrg semua tunggu keputusan akak.. "baiklah akak izinkan tapi apa kata doktor.. tak boleh ketunggu kejap..akak dah sampai pintu hospital dah ni" zul berkata "kemungkinan lepas ni mak koma tapi semuanya bergantung pada diri mak..lau mak kuat, insyaallah mak sedar".. tapi doktor tak boleh tunggu lame lagi..operasi perlu diteruskan demi keselamatan mak.. Ya Allah..hanya kau saja yang tahu perasaan hatiku waktu itu.

Tidak sampai 10 minit setelah telefon diletakkan..semua adik-adikku menungguku di Lobi hospital. Doktor bagitahu operasi pemasangan mesin bantuan penafasan itu dalam 4 jam. Jam sudah menunjukkan pukul 10 malam. Aku meminta izin pada pengawal hospital untuk mlihat keadaan mak. Setelah sampai ditingkat , mulut dan hatiku terus terkunci..hanya pergerakan tangan saja yang mampu aku lakukan. Kesiannya melihat mak yang masih separuh sedar..meronta2 kesakitan. Kami bergilir-gilir naik ke atas dan kak long setia menunggu mak di wad.

Tepat jam 4 pagi kak long kol..."na..tolong akak angkat barang,, haaa..angkat barang..nak bawa pegi mana.."  dalam otakku satu je..mak dah tak de. Kak long "mak terpaksa dipindahkan ke ICU2..mak kritikal sangat ni" tak sampai 3 minit aku sampai ke tingkat 7. Setelah siap kemas...aku folow nurse dan doktor sambil mengiringi mak ke wad ICU2. Begini rupanya wad ICU2..dimana pesakit yang kronik ditempatkan. Kami hanya dibenarkan melihat mak 5 minit..kerana mak terpaksa ditukarkan darah segera. Kena tunggu waktu melawat baru boleh masuk jenguk mak lagi. Lamaaaanyerrr......

Setelah bersahur..solat subuh,,aku menunggu di lobi hospital. pakcik dan adik2 berehat di homestay berdekatan. Mujurlah ade tempat berehat. Menanti jam 12 terlalu lame ku rasakan..tidak sanggup tunggu dibawah..aku naik ke tingkat 4. Menunggu diluar bilik ICU2 sehingga jam 12. Penantian satu penyeksaan..akhirnya aku dapat melihat mak. doktor ingin berjumpa kesemua anak-anak mak. Aku kumpulkan adik beradik. Doktor menjelaskan keadaan mak yang sebenar..hanya air mata yang bisa mengalir perlahan..ku tahan demi adik-adik. Setelah hampir 15minit penjelasan oleh doktor,, aku terpaksa menandatangi pengesahan bahawa segala penerangan dan segala risiko telah dijelaskan kepada kami.

Sampai diluar bilik ICU2..kakiku tidak mampu lagi untuk berdiri..pandanganku kabur.. Hampir 5 minit keadaanku begitu.. Aku cuba kuatkan diri untuk bangun.. Aku terpaksa pulang ke KL semula kerana cuti tahunanku sudah habis. Tepat jam 530 hospital melefonku..meminta ku naik ke atas. Mengikut kata nurse, mesin pernafasan perlu dicabut kerana harapan mak untuk hidup sudah tiada. Aku bergegas pulang ke HT. Sejam lepas itu aku sampai tapi.................................................................................. adik-adik semua menungguku dibilik jenazah. Ku lihat satu persatu wajah adik-adikku,,wajah yang sugul tetapi mampu mengawal emosi masing-masing. Tetapi kala ini hati seorang lelaki yang kuat jugabisa runtuh..adik lelakiku yang sulong menagis sambil memelukku..seraya berkata"kak, mak dah takde" apa lagi yang mampu ku perkatakan "sabarla dik..kita hanya mampu berdoa tapi Allah amat menyangi mak" setelah setengah jam menunggu van jenazah..akhirnya jenazah mak sampai dirumah....disambut oleh orang-orang kampung.

Tepat jam 130 petang semuanya telah selesai..kini hanya tinggal aku dan adik beradik..Tidak sampai 2 bulan pemergian arwah abah...kini mak pula menjejaki abah. Ya allah...terlalu kuat ujianMu kali ini. Ku bermohon padaMu agar kami diberikan kekuatan untuk meneruskan hidup. Al Fatihah~~~~




Tabahkan hati wahai adik-adikku...ingat,,setiap yang hidup pasti akan mati.

3 comments:

agussetiyobudi_blogspot.com said...

air mataku berlinang ..kerana terharu....baca artikel akak...

MisS Nana said...

saat akak menulis cerita ini semakin laju air mata berlinangan...jiwa ini terasa kosong..kesepian sementara waktu... :(

Anonymous said...

sedihnyerr...:(